Rozmiar czcionki:
A
A
A
Kontrast:
a
a
a
a

Zaburzenia integracji sensorycznej - na co zwrócić uwagę, jak wygląda diagnoza

Zaburzenia integracji sensorycznej pojawiają się kiedy układ nerwowy nie radzi sobie z organizowaniem docierających do zmysłów bodźców. Mogą się one objawiać w różny sposób i dotyczyć wszystkich, kilku lub jednego obszaru zmysłów. Zanim dojdzie do rozpoznania rodzice słyszą często, że taka uroda dziecka. Na co zwrócić uwagę i jak wygląda diagnoza zaburzeń SI? Wyjaśniamy.

"Taka jego uroda", "Wyrośnie z tego", "Jaki on jest niezdarny/głośny, cichutki" - słyszą rodzice maluchów od swoich krewnych. "Proszę się nie martwić, wyrośnie z tego" - powtarzają często lekarze. I rzeczywiście bywa, że dziecko "takie właśnie jest" a jego zachowanie nie jest uwarunkowane chorobowo. Bywa jednak, że maluch "nie wyrasta", a jego zachowania zaczynają niepokoić rodziców na tyle, że szukają pomocy u kolejnych specjalistów. Wtedy po raz pierwszy spotykają się z określeniem "zaburzenie SI".

Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?

Zaburzenia integracji sensorycznej nie dotyczą uszkodzenia narządów i nie są związane z wadą wzroku czy niedosłuchem. Dotyczą one natomiast nieprawidłowości związanych z przetwarzaniem bodźców sensorycznych i najczęściej objawiają się:

  • Niskim lub obniżonym poziomem koordynacji ruchowej
  • Opóźnionym rozwojem mowy
  • Trudnościami wychowawczymi
  • Wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce
  • Brakiem lub obniżonym poziomem uwagi

Warto podkreślić, że zaburzenie SI może być rozpoznane zarówno u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, dzieci z niepełnosprawnością ruchową czy intelektualną czy spektrum autyzmu. Jego nasilenie może przybierać różne formy i intensywność.

Zaburzenia integracji sensorycznej: Co powinno niepokoić?

Integracja sensoryczna u człowieka kształtuje się już w życiu płodowym. Nieprawidłowości z nią związane mogą być związane z nadużywaniem przez matkę w tym okresie substancji psychoaktywnych, alkoholu, narkotyków czy tytoniu lub leków. Także komplikacje porodowe i okołoporodowe powodujące na przykład niedotlenienie mózgu mogą powodować tego typu zaburzenia, które ujawniają się w kolejnych miesiącach życia dziecka. Powstawaniu zaburzeń mogą sprzyjać też czynniki kulturowe, brak interakcji z rówieśnikami, długie pobyty w szpitalu i inne czynniki środowiskowe.

Wskazane powyżej objawy są bardzo ogólne i przykładowe. Nawet doświadczony pediatra często nie jest w stanie podczas wizyt kontrolnych wyłapać wczesnych sygnałów. Co powinno zaniepokoić rodziców? Ponieważ organizm nie radzi sobie z przetwarzaniem bodźców i to właśnie w obszarze zmysłów najczęściej występują pewne nieprawidłowości. Mogą być one związane z reagowaniem na bodźce, ich rozróżnianiem, czy też odpowiednim umieszczeniem ciała w przestrzeni np.: względem innych obiektów.

Często dzieci z zaburzeniami SI przejawiają zestaw charakterystycznych zachowań:

  • Gdy brak im bodźców zastygają w bezruchu, z drugiej strony nadmiar bodźców powoduje przemęczenie
  • Reagują gwałtownie na bodźce wzrokowe, dotykowe czy dźwiękowe
  • Mają trudności z rozwojem mowy
  • Są impulsywne, muszą ciągle coś robić czymś się zajmować aby się dostymulować
  • Występują u nich trudności z czynnościami samoobsługowymi (np. ubieraniem, wiązaniem sznurowadeł, jedzeniu sztućcami)
  • Często nie lubią też przylegających, obcisłych ubrań, golfów, szalików, czapek.
  • Mają problemy z równowagą, często się potykają i przewracają.

Zaburzenia integracji sensorycznej: Jak wygląda diagnoza

Większość historii diagnozy zaburzeń SI jest do siebie podobna. Rodzice przez kilka lat usiłują poukładać sobie życie z dzieckiem, a lekarze bagatelizują ich niepokój.

- wspomina mama 5-letniej Antosi, u której zdiagnozowano zaburzenia SI

Jeśli podejrzewamy, że nasze dziecko może mieć zaburzenia w tym obszarze warto zwrócić się do wyspecjalizowanych ośrodków diagnozy i terapii, w których dziecko zostanie przebadane. Diagnoza opiera się o wywiad z opiekunami, wypełnienie kwestionariusza, obserwację dziecka w specjalnych warunkach (przystosowana do tego celu sala zabaw), a u starszych dzieci powyżej 4 roku życia stosuje się testy. Taka diagnoza pozwala precyzyjnie określić potrzeby i zaplanować cele, zwykle potrzebne są 3-4 spotkania, po których powstaje opinia, w której zawarte są wszelkie spostrzeżenia, zalecenia i wskazania do dalszych działań.

Instytucją, którą zrzesza terapeutów SI jest Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej - tutaj warto szukać doświadczonych specjalistów.

Czytaj także:

Co daje dziecku integracja sensoryczna