Rozmiar czcionki:
A
A
A
Kontrast:
a
a
a
a

Metoda Knillów

Metodę Knillów nie bez przyczyny nazywa się kluczem do porozumienia z każdym pacjentem. Opracowana z myślą o osobach głęboko upośledzonych, wycofanych, pozornie niezdolnych do kontaktu, dziś służy nie tylko im - może być z powodzeniem wykorzystywana do rozwojowej pracy ze wszystkimi.

Wielkie dobrodziejstwo

Metoda pracy terapeutycznej stworzona przez małżeństwo Knillów wykorzystuje najbardziej podstawowy, fundamentalny kanał komunikacji, jakim jest dotyk - są osoby z głębokim upośledzeniem umysłowym, z którymi można porozumiewać się tylko lub przede wszystkim w ten sposób, ponieważ wydają się niezdolne innego rodzaju komunikacji, a nawet pozornie niezainteresowane interakcją z drugą osobą.

Wrażenia dotykowe to pierwsze wrażenia zmysłowe odbierane przez człowieka, także już w życiu płodowym - nienarodzone dziecko samostymuluje się przez dotyk, dotyka też pępowiny, raz po raz ponawia te aktywności, bo są źródłem pozytywnych doznań. Zdaniem ekspertów, czynności powtarzane w trakcie ruchowo-muzycznych sesji z Programami Aktywności Knillów czytelnie nawiązują do wrażeń zmysłowych odbieranych przed narodzeniem.

W pierwszej kolejności to dotyk związany z bliskością opiekuna umożliwia rozwój poznawczy i emocjonalny najmłodszych - naukowcy analizujący deficyty występujące u wychowanków domów dziecka, dostarczyli szeregu przekonujących dowodów, jak dalece destrukcyjna jest deprywacja potrzeb w tym względzie. 

Opracowując swą strategię, Knillowie bazowali na wieloletnim doświadczeniu w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Przyjęli założenie, że każde dziecko (lub niepełnosprawna osoba dorosła), otrzymawszy odpowiednie wsparcie, będzie zdolne do wykazywania inicjatywy i aktywności na miarę swoich możliwości.

Osoby niepełnosprawne intelektualnie, niemówiące, wycofane lub po prostu małe dzieci, często nie są w stanie wysłać czytelnego komunikatu opiekunowi. Ich przekazy niewerbalne są mylnie interpretowane, co bywa źródłem frustracji, agresji, a nawet cierpień (np. z powodu niezaspokojonej potrzeby bliskości) i pogłębia izolację. Zwłaszcza w takich okolicznościach omawiana metoda znajduje zastosowanie. Ale nie tylko - z jej dobrodziejstw coraz częściej korzystają także rodzice i opiekunowie dzieci zdrowych. 

Jakie niesie korzyści? W pierwszej kolejności wymienia się:

- wzrost poczucia bezpieczeństwa, komfortu w relacji terapeutycznej i nie tylko,

- rozwój kompetencji związanych z nawiązywaniem kontaktu i komunikowaniem się (w dowolny sposób dostępny danej osobie),

- rozwój sprawności ruchowej,

- większa gotowość do odczytywania sygnałów płynących z otoczenia,

- większa gotowość do inicjowania aktywności,

- wzrost świadomości własnego ciała.

Na najbardziej podstawowym poziomie sesje według schematów Knillów wspierają też inne oddziaływania terapeutyczne, uzupełniając je, ponieważ torują drogę ku bardziej efektywnej komunikacji z otoczeniem, otwierają na kontakt (w relacji terapeutycznej i poza nią).

Dzięki odpowiednim ruchom (dopasowanym do tła muzycznego) terapeuta jest w stanie kierować uwagą podopiecznego oraz przyciągnąć jego zainteresowanie. Jak wiadomo, małym dzieciom i osobom niepełnosprawnym intelektualnie zawsze łatwiej jest odczytać komunikat podparty gestem, dobrze reagują na muzykę, czytelny rytm, powtarzalne, zrozumiałe schematy.

Dziecko (lub dorosły) może korzystać z niej kilka razy w tygodniu (np. w placówce, do której uczęszcza), a nawet codziennie. Co ważne, metoda może być stosowana także w warunkach domowych, z zastrzeżeniem, że powinien realizować ją główny opiekun lub inna osoba, która ma częsty, regularny kontakt z pacjentem. Należy korzystać z oryginalnych nagrań i instrukcji - muzyka komercyjna, nawet z repertuaru dziecięcego jest zbyt skomplikowana, by do niej ćwiczyć. Najlepsze efekty osiąga się wtedy, gdy wplata się te aktywności do codziennego rytmu dnia, ćwicząc systematycznie, najlepiej o tej samej porze. 

Przed każdą sesją określane są cele terapeutyczne. Częstotliwość sesji, czas ich trwania, program oraz miejsce do ćwiczeń dobierane są w zależności od możliwości i potrzeb pacjenta. Pomocne jest używanie lustra (dziecko/dorosły widzi siebie podczas ćwiczeń, terapeuta może wychwycić/korygować więcej elementów) oraz nagrywanie zajęć.

Jak wygląda sesja?

Niezależnie od wybranego programu, podczas każdej z sesji pacjent wykonuje ćwiczenia wspólnie z terapeutą w bliskim kontakcie fizycznym przy specjalnym akompaniamencie muzycznym odtwarzanym z nośnika. Sekwencje muzyczne są uporządkowane i w każdym z sześciu programów układają się w określonym porządku:

1. Muzyka wprowadzająca – o brzmieniu relaksacyjnym, uspokajającym, a zarazem - skupiającym uwagę. Przygotowuje do serii ćwiczeń, pozwala dziecku zatrzymać się, ułatwia wyciszanie i koncentrację.

2. Muzyka żywsza, bardziej dynamiczna – zachęca do podejmowania aktywności i podążania za partnerem.

3. Muzyka żywa, intensywna – pobudza do jeszcze większej aktywności, ruchów bardziej zdecydowanych i interakcji z partnerem.

4. Muzyka spokojna, melodyjna – powoli zmienia nastrój i kierunek ćwiczeń, kontakt staje się nieco bardziej zabawowy.

5. Muzyka spokojna, wyciszająca – pozwala na odprężenie i odpoczynek.

Program wprowadzający (czas trwania - 8 minut)

- kołysanie - zwykle w siadzie, powolne ruchy, ciało przechyla się na boki,

- wymachiwanie rękoma,

- pocieranie dłonią o dłoń,

- klaskanie w dłonie,

- głaskanie/delikatne poklepywanie własnej głowy,

- głaskanie/poklepywanie brzucha,

- zakończenie - wspólna relaksacja.

Program I - aktywizujący górne partie ciała (czas trwania - 15 minut)

- kołysanie - zwykle w siadzie, powolne ruchy, ciało przechyla się w prawo i w lewo,

- wymachiwanie rękoma,

- zginanie/prostowanie rąk,

- poocieranie dłonią o dłoń,

- rytmiczne zaciskanie/otwieranie dłoni,

- ruszanie palcami,

- klaskanie w dłonie,

- głaskanie własnej głowy,

- głaskanie swoich policzków,

- głaskanie/poklepywanie łokci,

- głaskanie/poklepywanie brzucha,

- przewracanie się - opadanie na matę,

- zakończenie - wspólna relaksacja.

Program II - aktywizujący głównie dolne partie ciała (czas trwania - 15 minut)

- kołysanie,

- zwykle w siadzie, powolne ruchy, ciało przechyla się w prawo i w lewo,

- klaskanie w dłonie,

- głaskanie/poklepywanie brzucha,

- głaskanie/poklepywanie ud,

- głaskanie/poklepywanie kolan,

- głaskanie palców u stóp,

- "wiosłowanie",

- pocieranie całych stóp,

- poruszanie palcami u stóp,

- rytmiczne poruszanie nogami,

- leżenie na macie na plecach i przewracanie się z pleców na bok oraz z pleców na brzuch,

- zakończenie - wspólna relaksacja.

Program III - bardziej wymagający, przeznaczony dla dzieci dorosłych, których poziom sprawności pozwala na wykonywanie szerszego zakresu ruchów, umiejących odpowiednio skupić uwagę.

- leżenie na macie na brzuchu,

- leżenie na macie na plecach,

- przechodzenie z leżenia na plecach do leżenia na brzuchu,

- przechodzenie z leżenia na brzuchu do leżenia na plechach,

- rytmiczne poruszanie nogami,

- czołganie się z pozycji wyjściowej "na brzuchu",

- raczkowanie,

- klęk, spacerowanie "na kolanach",

- upadanie na matę z pozycji klęczącej,

- odpychanie/przyciąganie,

- zakończenie i wspólna relaksacja.

Program IV -  najbardziej wymagający, pojawiają się tu aktywności będące wynikiem własnej inicjatywy dziecka, np. podczas zaimprowizowanego tańca.

- leżenie na macie na brzuchu,

- leżenie na macie brzuchu i intencjonalne mruganie oczami,

- leżenie na macie na plecach z rękoma wokół karku,

- poruszanie nogami w leżeniu (ćwiczenie "rowerek"),

- odbijanie się na macie w pozycji siedzącej,

- ślizganie się w pozycji siedzącej,

- podnoszenie się/zamieranie bez ruchu,

- unoszenie rąk, pojedynczo, następnie obu rąk jednocześnie,

- unoszenie równocześnie jednej ręki oraz jednej nogi,

- stawanie przed partnerem,

- podbieganie/odbieganie,

- spacerowanie - szybko/stawianie "lekkich" kroków,

- spacerowanie - wolno/stawianie "ciężkich" kroków,

- spacerowanie - wolno i "lekko" (w ciszy),

- odpychanie/przyciąganie,

- wykonywanie ruchów dowolnych,

- zaimprowizowany taniec,

Program Specjalny - z którego skorzystają przed wszystkim dzieci i dorośli o znacznym stopniu niepełnosprawności (program czerpiący z programów I i II)

- kołysanie (pr. I i II),

- wymachy rąk  (pr. I),

- pocieranie dłonią o dłoń (pr. I),

- zaciskanie/otwieranie dłoni (pr. I),

- klaskanie w dłonie (pr. I i II),

- głaskanie swoich policzków (pr. I),

- głaskanie/poklepywanie brzucha (pr. I i II),

- głaskanie/poklepywanie ud (pr. II),

- poruszanie stopami/nogami (pr. II),

- przewracanie się/opadanie na matę (pr. I),

- zakończenie i wspólna relaksacja (pr. I i II).

Nagranie przykładowej sesji z Programu Wprowadzającego, które dostępne jest w serwisie Youtube dzięki uprzejmości twórców witryny Przystanbrzdaca.com.