Rozmiar czcionki:
A
A
A
Kontrast:
a
a
a
a

Dla kogo jest OREW?

OREW - czyli Ośrodek Rehabilitacyjno - Edukacyjno - Wychowawczy jest specjalistyczną placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży wymagających kompleksowego, interdyscypilnarnego wsparcia dostosowanego do potrzeb. Uchodzi za alternatywę dla szkoły specjalnej, zwłaszcza dla tych wychowanków, których ich niepełnosprawność lub/i inne uwarunkowania utrudniają funkcjonowanie w niej.

Dziecko mimo wszystko nie poradziło sobie w szkole specjalnej, program okazał się dlań zbyt wymagający. Czy odnajdzie się w OREW?

OREW zapewnia każdemu wychowankowi zindywidualizowaną pracę dostosowaną do możliwości i potrzeb. Wychowankowie funkcjonują w małych grupach (nie klasach), mają też zajęcia indywidualne. Dodatkowo, w procesie edukacyjnym wykorzystuje się nowoczesne metody kształcenia, dzięki którym wszechstronnie usprawnia się dziecko i umożliwia mu wsparcie funkcjonowania na wielu codziennych płaszczyznach, przygotowując do życia w społeczeństwie.

Jeśli dziecko ma trudności w szkole specjalnej, potrzebuje jeszcze bardziej specjalistycznego wsparcia, w tym dostosowanej rehabilitacji ruchowej, warto rozważyć przeniesienie go do OREW. Mniejsze grupy, dostosowane, wieloaspektowe wsparcie oraz program, za którym dziecko nadąży - to niezaprzeczalne atuty placówek omawianego typu.

W OREW nacisk kładziony jest na rozpoznawanie i realizowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych każdego wychowanka z uwzględnieniem ich możliwości, a także rozbudzanie i wspieranie ich zainteresowań. Placówka zapewnia miejsca do pracy indywidualnej i specjalistycznej z wychowankami.

Kładziony jest też nacisk na wielowymiarową współpracę rodziny wychowanka z ośrodkiem i zatrudnionymi w nim specjalistami. Rodzinie zapewnia się profesjonalne wsparcie, jeśli np. występują trudności wychowawcze. Pomaga jej się też przy okazji kontaktów z innymi placówkami, ze służbą zdrowia, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, etc. Współpraca rodziny z ośrodkiem może trwać także po opuszczeniu tejże placówki przez wychowanka.

Kto może zostać wychowankiem OREW?

- Dzieci do trzeciego roku życia z uwagi na istniejące opóźnienia wymagające wczesnej interwencji bądź wczesnego wspomagania rozwoju, przyjmowane są do OREW i realizują tam zajęcia na podstawie wydanej opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,

- Dzieci i młodzież (do 25. roku życia) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, którzy nie są uczniami żadnych szkół, zamiast tego realizują zajęci rewalidacyjno - wychowawcze w OREW, na podstawie wydanego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych (zajęć realizowanych grupowo lub podczas pracy indywidualnej),

- Dzieci i młodzież (do 25. roku życia) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z istniejącymi niepełnosprawnościami sprzężonymi (w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), którzy wymagają kształcenia specjalnego na podstawie wydanego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

W jakim wieku są najmłodsi wychowankowie OREW?

Dzieci od pierwszych dni życia do ukończenia trzeciego roku życia mogą uczestniczyć w zajęciach wczesnej interwencji oraz wczesnego wspomagania rozwoju, realizowanych w OREW. Są kwalifikowane na nie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinie te wystawia zespół orzekający zatrudniony w poradni psychologiczno - pedagogicznej (PPP). Wydawane są na wniosek rodzica, po przebadaniu dziecka w poradni. Podczas zajęć realizowane są zalecenia zawarte w opinii.

Dzieci powyżej trzeciego roku życia przyjmowane są do OREW na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Opinie te również wystawia poradnia psychologiczno-pedagogiczna.

Dzięki temu wychowankowie OREW pobierają edukację połączoną z niezbędną dla nich terapią.

Jakie dokumenty należy złożyć, ubiegając się o przyjęcie dziecka do OREW?

Nie wszystkie poniższe dokumenty muszą zostać złożone w przypadku konkretnego dziecka, w zależności od potrzeb i formy uczestnictwa, mogą to być przede wszystkim:

- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,

- orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,

- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (orzeczenia te wydawane są na konkretne okresy, np. na czas edukacji przedszkolnej, nauki w szkole podstawowej, itd.),

- orzeczenie o potrzebie realizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (te mogą być realizowane w grupie lub w pracy indywidualnej z terapeutą),

- skierowanie od lekarza (zwykle specjalisty rehabilitacji dziecięcej) o potrzebie rehabilitacji - ta będzie realizowana na terenie ośrodka,

- świadectwa szkolne (jeśli dziecko je posiada) lub innego rodzaju informacje o dotychczasowym przebiegu i sposobie realizacji obowiązku szkolnego (dotyczy starszych wychowanków),

- decyzję dyrekcji placówki rejonowej (przedszkola, szkoły) zawierającą zgodę na realizowanie wychowania przedszkolnego lub obowiązku szkolnego poza szkołą.

Jak liczne są grupy? Kto sprawuje opiekę nad wychowankami?

W grupie, stanowiącej w OREW podstawową formę organizacyjną, może być nie więcej niż ośmiu wychowanków, przy czym:

- w grupach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim może być nie więcej niż czterech wychowanków,

- w grupach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnością sprzężoną, gdzie jedną z nich są zaburzenia ze spektrum autyzmu, może być nie więcej niż czterech wychowanków,

- natomiast nie więcej niż ośmiu wychowanków może być w tych grupach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnością sprzężoną (inną niż zaburzenia ze spektrum autyzmu).

Opiekę nad każdą z grup sprawuje odrębny wychowawca, jego poczynania wspiera druga osoba, zatrudniona na stanowisku pomocy wychowawcy.

Jak wygląda organizacja pracy OREW? Ile godzin dziennie mogą spędzać tam wychowankowie w wieku szkolnym?

Czas pracy tych placówek to minimum osiem godzin dziennie podczas dni roboczych (co umożliwia rodzicom wychowanków pracę zawodową), weekendy są dniami wolnymi, podobnie jak wszystkie inne dni ustawowo wolne od pracy.

Są to placówki feryjne, a więc pracujące według obowiązującego kalendarza roku szkolnego, zaakceptowanego przez MEN.

Czy ta forma kształcenia jest płatna? Jakie koszty ponoszą rodzice?

Kształcenie, rehabilitacja  oraz opieka nad wychowankami OREW są bezpłatne, co oznacza, że rodzice nie ponoszą z tego tytułu żadnych kosztów, te w całości zostają sfinansowane przez budżet skarbu państwa - jest to możliwe dzięki subwencji oświatowej.

Na każdego wychowanka OREW, bez względu na wiek czy stopień niepełnosprawności, przeznaczona jest dodatkowa subwencja, jej waga wnosi 9,5.

Rodzice w większości przypadków zobligowani są do pokrywania kosztów wyżywienia dziecka podczas pobytu w placówce. Opłata, jaką uiszczają, jest równa kosztom surowców, z których przygotowano posiłki.